Günther Feuerstein: Urban Fiction . Strolling through Ideal Cities from Antiquity to the Present Day
EditionMenges08-7-Feuerstein-UrbanFiction
Online-Publikation: Juli 2008 im Internet-Journal <<kultur-punkt.ch>>
Ereignis-, Ausstellungs-, AV- und Buchbesprechung
Prepress work: Doris Grassl (assistant of the author); Reproductions: Sebastian Michalski; Printing and binding:
Everbest Printing Co., Ltd., ChinaTranslation into English: Ilze Müller; Editing: Ilze Müller, Dorothea Duwe; Design:
Axel Menges; Layout: Helga Danz;
Brockhaus Commission D: menges@brocom.de; Gazelle Book Services GB: sales@gazellebooks.co.uk; National Book
Network USA: custserv@nbnbooks.com; Tower Books AUS: info@towerbooks.com;
Euro 98.00, sfr 158.00, £ 69.00, US $ 138.00, $A 189.00
416 pp. with 530 ill., 233 x 284.5 mm, hard-cover, English; ISBN 978-3-930698-26-4
Published with financial support of the Österreichisches Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur
© 2008 Edition Axel Menges, Stuttgart / London; www.axelmenges.de;
Essay, Fazit und Hommage
Günther Feuerstein spaziert, schlendert, flaniert, ja strolcht (stroll), augen-scheinlich gelassen gleich einem
Hans-Guck-In-Die-Luft mit altergereifter Weisheit gekleidet und sammlungs-bepackt, durch einen er- bis
ge-fundenen Lang-Zeit-Gestalt-Raum - in seinem Alterswerk: "Urban Fiction . Strolling through Ideal Cities from
Antiquity to the Present Day".
In rund 700 Gestaltvarianten lässt Feuerstein von den gezeigten un- bis bekannten Autoren erzählen, er-/finden,
was sie an Raum- und Alb-Träumen, sowie untrennbar vermengte Visionen mit Utopien in den vergangenen 3000
Jahren bis zu aktuellen Zeiten hatten.
Es bieten sich sowohl Schreckensgebilde, kafkaeske Raum-Verschleppungen und -strafkolonien ( http://www.kultur-punkt.ch/gesundheit/zahnmedizin/IZZ08-gesamtueberblick.htm ) als auch romantische
und poetische Visionen von unerfüllten jedoch realen Optimierungen, wären da nicht die immer wieder tiefen
Leichenkeller des Unbe- und Ungewussten, der Abgründe in den Menschen (der DOXA, Platons Höhlengleichnis http://www.kultur-punkt.ch/akademie4/ ), die eine lebenswerte und -würdige Existenz be- und verhindern.
Günther Feuerstein lehrte an der Hochschule für Gestaltung in Linz (A), der Akademie der bildenden Künste und an
der Technischen Hochschule/neuerdings/Universität in Wien.
Er begleitet zeitlebens die Avantgarde sowie die Aussenseiter (z.B. Wallner..), Abtrünnigen, Querdenker und
schrägen Vögel (z.B. Prankl, Zechyr...) der realen bis irrealen und visionären bis utopischen Gestaltung... beide
Richtungen gleichermassen auf Augenhöhe jeweils mit Person und Zeitvorgängen.
Berührend ist dabei das gemeinsame Aufbrechen - beispielhaft in der Welt und in einem kleinen Land wie Österreich
- 20 Jahre nach dem Grauen des Krieges und nach 10 Jahren Staatsvertrag im Zeit-Rucksack (geschickt verpackt
am Schluss des Buchinhalts mit Russland und Österreich)..
Nach den Mythen, Legenden, den Hochkulturen des Altertums, Mittelalters und der Neuzeit bis jetzt - tritt
wiedermal vor das Tor der Gestaltung (Kafka, Parabel ) das Naive, Spirituelle neben dem Virtuellen und frägt nach
Vision und Utopie (Platon, Staat). Hoffen wir dass es beim Frage-Diskurs bleibt, nur der offene Dialog in geleicher
Augenhöhe miteinander in Zeit und Raum verspricht gestaltend ein demokratisch-sokratisches Vorgehen zu einer
Weltgesellschaft von mündigen Weltbürgern - wie es bei Günther Feuerstein anklingt. 08-7 w.p
Oversight
Dissatisfied with the world we live in, we have been longing since
time immemorial for two opposing topoi: the peaceful garden –
a carefree paradise – and the New City – a harmonious community.
Thomas More described this New City: it is Utopia, no-place, or
Eu-topia, the fortunate place, and it is located on an island. But
long before More philosophers, saints, artists, and travelers described
the ideal city. And after him hundreds of architects, writers,
reformers, and dreamers sought to find Utopia and not only described
but also depicted the fortunate cities – which were often
terrible as well – and occasionally tried to turn them into a reality.
Take Palmanova, Freudenstadt, Guise, Brasilia, Lingang. Yet these
cities, too, then as now, have turned out to be imperfect, deeply
rooted in their own period.
For Günther Feuerstein, all these cities and towns, though only
fictitious, have long since been built, and he strolls through them
together with the architects, planners, writers, and philosophers,
just as Thomas More, Antonio Filarete, William Morris, and many
others once led us through their cities.
Though the routes through various periods and continents are
arbitrary, the tour of 350 cities, many of them made visible in over
500 illustrations, and overflights of 800 additional dream cities result
in a kind of lexicon of the ideal city, which admittedly does not
claim to be complete.
Author
Günther Feuerstein, who was a professor at the Hochschule für
Gestaltung in Linz and also a lecturer at the Akademie der bildenden
Künste and at the Technische Universität in Vienna until his retirement,
must be considered the catalyst in the Viennese post-war
architectural scene, as almost all architectural avant-garde groups
of the town have come from his circle. As an author, Feuerstein
addresses areas where art history and sociology intersect with architecture.
Edition Axel Menges has published Androgynos – Das
Mann-Weibliche in Kunst und Architektur / The Male-Female in Art
and Architecture and Biomorphic Architecture – Menschen und
Tiergestalten in der Architektur / Human and Animal Forms in Architecture.
Feuerstein is one of the earliest critics of functionalism and
pleads for an »expanded architecture
Introduction
1. Myths and legends
2. Antiquity
3. The Middle Ages, c. 50–1300
4. Renaissance, c. 1300–1650
4.1. Italy
4.2. England
4.3. Germany
4.4. France. Netherlands
5. Baroque, Rococo, c. 1630–1760
5.1. France, Spain
5.2. England, America
5.3. Germany, Austria, Netherlands
5.4. Italy
6. Enlightenment, Classicism, c. 1750–1850
6.1. France
6.2. England, Italy
7. Early socialists, philanthropists, c. 1780–1860
7.1. America, England
7.2. France, Russia, Germany
8. Dreamers, travellers, realists, c. 1850–1920
8.1. America, England
8.2. France, Italy, Germany, Austria
9. Art, Expression, c. 1900–30
9.1. Germany, Switzerland, Austria
9.2. Russia
10. Innovators, visionaries, c. 1890–1940
10.1. Europe
10.2. America
11. Policy, violence, c. 1870–1945
11.1. Germany, Austria
11.2. England, Israel
11.3. Czechoslovakia, Russia
11.4. Italy, Germany
12. Naive worlds, c. 1880–
12.1. A private cosmos
12.2. The worlds of children
13. A new era, after 1945
13.1. Japan, China
13.2. England
13.3. France, Netherlands. Belgium, Spain
13.4. Germany, Switzerland
13.5. Italy, Greece
13.6. America, Africa, Asia
13.7. Russia
13.8. Austria
13.9. Writers, filmmakers, artists
13.10. Virtual reality. Computer city
13.11. Spirituality
Appendix
Bibliography
Index
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