The Digital Turn . Design in the Era of Interactive Technologies

architektur-design
The Digital Turn
scheidegger-spiess-pb13-2digital-turn
http://www.kultur-punkt.ch/architektur-design/scheidegger-spiess-pb13-2digital-turn.htm
Online-Publikation: Februar 2013 im Internet-Journal <<kultur-punkt.ch>>
Ereignis-, Ausstellungs-, AV- und Buchbesprechung
<< The Digital Turn . Design in the Era of Interactive Technologies . Edited by Barbara Junge, Zane Berzina, Walter Scheiffele, Wim Westerveld, and Carola Zwick >>
304 pages, Paperback; 243 color and 34 b/w illustrations; 25 x 23 cm; ISBN 978-3-906027-02-9; CHF 55.00 | EUR  48.00
Park Books, CH-8001 Zürich; http://www.park-books.com; http://www.scheidegger-spiess.ch;

Content
The Digital Turn is a wide ranging survey on how designers and design can respond to today’s challenges of interactive technologies.
The ways of representing information and content are increasingly dominated by the interactive technologies of digital media. Today design professionals must navigate the constantly changing world of digital technology in order to give consumers a positive aesthetic experience. The editors of this wide-ranging volume work in four different disciplines—conceptual development, interactive design, visual communication, and digital media—and they provide a uniquely multifaceted and profound overview of how designers can respond to the challenges posed by interactive digital technology. Looking at both the obstacles that the digital world creates for designers, and also the opportunities to do new and boundarypushing work that it provides, The Digital Turn is a complete account of designing with interactive technologies. Hundreds of images are included to supplement essays by a wide variety of international professionals, teachers, and students, all of whom deal with designing in the age of digital interaction every day.
With contributions by Carola Zwick, Zane Berzina, Barbara Junge, LustLab, Alan Kay, Maggie Orth, Kenya Hara, Paul Kahn, Troika, Friedrich Schmidgall, Petr van Blokland, Darryl Feldman, Constantin Andiel, Christoph Mille, Arjen Mulder, Marie O’Mahony, Susanne Stage, Simon Taylor, John Warwicker, Daniel Berwanger, Berit Greinke, Alexander Behn, Dietmar Offenhuber, Carlo Ratti, Bjorn Bertrand, Casey Reas, Friedrich Blauert, Janis Jefferies, Markus Hanzer, Nadia Graf, Adrian Muller, Michael Grosch, Nicholas Negroponte, Oliver Reichenstein, Stu Campbell, Wera Fleck, Alessio Leonardi, Carla Hesse, Hartmut Bohnacker, Benedikt Gros, Julia Laub, Konrad Hempel, Lev Manovich, Niko Spelbrink, Susanne Stauch, Theresa C. Mientus, Tincuta Heinzel, Sarah D. Rodriguez, Ursula Wagner, Anna Marin, Corinna Hingelbaum, Karen Minden, Lars Hubner, Christian May, Sandra Riedel, Sebastian Reichel, and Veronika Aumann.

Look Inside:
Biographical Notes
Constantin Andiel
Veronika Aumann
Alexander Behn
Bjorn Bertrand
Daniel Berwanger
Zane Berzina
Friedrich Blauert
Petr van Blokland
Hartmut Bohnacker
Stu Campbell
Darryl Feldman
Wera Fleck
Nadia Graf
Berit Greinke
Benedikt Gros
Michael Grosch*****
Markus Hanzer
Kenya Hara
Tincuta Heinzel**
Konrad Hempel****
Carla Hesse
Corinna Hingelbaum*
Lars Hubner
Janis Jefferies
Barbara Junge
Paul Kahn
Alan Kay
Julia Laub
Alessio Leonardi
LustLab
Lev Manovich
Anna Marin***
Christian May
Theresa C. Mientus
Christoph Mille
Karen Minden
Arjen Mulder
Adrian Muller
Nicholas Negroponte
Marie O'Mahony
Dietmar Offenhuber
Maggie Orth
Carlo Ratti
Casey Reas
Sebastian Reichel
Oliver Reichenstein
Sandra Riedel
Sarah D. Rodriguez
Walter Scheiffele
Friedrich Schmidgall
Niko Spelbrink

Fazit
Ein roter LO(O)SER Lesefaden begleitet das Designbuch "The Digital Turn" um Interessierte in die VerIRR-Ära der interactiven Technologie zu verführen. Was bleibt, neben dem Labyrinth von Text und Bild ist die Banalität der Studiosis ihre vermeintlichen Parodien zu ihrer eigenen Existenzangstwelt zu Papier gebracht zu haben, z.B: "Die Daten kennen mich *.. > aha so so - und ich die Daten/Alltagsgegenstände? haha " oder "das Wahnbild, dass die Rolle des Designers** an oberste Randkante des Weltfeldes erscheint, was immer noch und wieder als Egotrip von Egomanen die ergonomische Gestaltung in die Niederungen des Stylings landen wird.. "; schliesslich erscheint die Entwicklung als Verwicklung : ***wäre es .. machbar oder müssen andere ganz anders leben, damit ich mein leben genauso weiterführe .. " . Alle diese an die Wand gefahrenen ausgangslo(o)se(r)n tunnelierten Denkwege**** wirken schliesslich zum autistisch ausgepowerten Selbsterschrecken***** und wir anderen werden sie er- mittragen müssen. Nein danke. m+w.p13-2